AS CREMES MAIS ANTIGAS




Lá polo século II a.C., Galeno, um médico romano, recolhia para a posteridade a fórmula de umha creme para a pele que logo se conheceria como o cerato de Galeno.
Mais de dous mil anos depois, as Silvardeiras, colectivo para a auto-gestom da saúde de Ourense, juntamo-nos na Galheira para reproduzir fórmulas similares a aquela, e introduzir-nos assim no apaixonante mundo das emulsões.
A fórmula original de Galeno era como segue:

13 g de cera
54 de aceite de oliva
33 de auga de rosas (hidrolato de rosas)

A cera das abelhas é produzida por secreções do abdomem das abelhas, que necessitam consumir ao redor de 8 Kg de mel para produzir um Kg de cera. Como todos os produtos da colmeia, nom pode deixar de assombrar-nos polas suas qualidades medicinais: cicatrizante e regenerador cutáneo, pola sua abundáncia em vitamina A, anti-séptico, filmógeno,.. Aliás, as suas propriedades resultam muito estáveis ao longo do tempo, sem precisar sistemas de conservaçom especiais.
A cera é um emulsionante natural, que tem a propriedade de atrair a auga ao aceite, formando emulsões estáveis do tipo W/O (auga em aceite, onde a quantidade de auga é sempre inferior a de aceite).
Assim de natural e simples!
Quentamos num mesmo banho maria a auga ou hidrolato que vai constituir a fase aquosa da nossa emulsom e, noutro recipiente, a fase oleosa, o aceite medicinal junto a cera. Escolhemos umha fórmula com um 6% de cera, quer dizer, de cada 100 g de ingredientes, 6 serám de cera.
Aguardamos a que a cera se dissolva no aceite. Neste ponto os nossos líquidos estarám, aproximadamente, a uns 65-70 grados, óptima temperatura para realizar a emulsom.
Como quem faze a maionese, deitamos a mistura de cera e aceite sobre a fase aquosa, batendo com um batedor eléctrico, preferentemente. Para acelerar a emulsom (no nosso caso foi preciso, pois era umha quantidade muito grande), podemos introduzir o recipiente dentro de outro que contenha auga fria, e continuamos a bater até que se forma a emulsom.

Logo dumha pequena demonstraçom, as silvardeiras pusemo-nos maos à alquimia, e realizamos umha beleza de creme, com hidrolato de lavanda (Lavandula officinalis) e oleado de caléndula, elaborados previamente por umhas companheiras, e cera de opérculo elaborada polas nossas lindas abelhinhas. A conservaçom dum cerato deste tipo pode ser de até um mês mas, para tentar prolongar um pouco este tempo, engadimos umha quantidade a olho de extracto de pomelo como conservante, e umhas pingas de aceite essencial de bergamota, para alegrar o olfato.